Zdroj fotografie – shutterstock.com

► Celý článek| zdroj: Denik.cz

Stačilo málo: našroubovat do školních lustrů speciální žárovky, které vydávají světlo podobné tomu dennímu. Výsledky studentů šly okamžitě nahoru. Dopadali líp v testech a na vysvědčení měli mnohem hezčí známky.

„Žákům se v učebnách mnohem lépe pracovalo. A nejen jim. V první fázi, když ještě nebylo osvětlení všude, mířili do místností s těmito světly i kolegové z učitelského sboru. Opravovali tam třeba písemky,“ hodnotí přínosy takzvaného prokognitivního světla, které se na jeho škole testovalo, ředitel Gymnázia Na Pražačce Martin Kašpar. Výsledky podle něj celou školu naprosto ohromily.

Podle Lenky Maierové z Českého vysokého učení technického v Praze, která pilotní projekt vedla, se nové lustry osvědčily hlavně v zimních měsících. Tedy v době, kdy žákům chybí přirozené denní světlo. „Když jsme porovnali známky na vysvědčení před a po instalaci, zjistili jsme statisticky významné rozdíly,“ řekla. Výkonnost studentů se podle ní zlepšila o deset procent.

Zaveďme to všude
Vedení resortu školství proto nyní uvažuje o tom, že zavede speciální osvětlení i v dalších třídách po celé zemi. „Považujeme to za součást zavádění nových metod výuky,“ potvrdila Deníku mluvčí úřadu Aneta Lednová.

Kdy se s výměnou světel začne a kolik to celé bude stát, prozatím neuvedla. „V současné době neumíme vyčíslit ekonomické dopady plošného doporučení pro všechny typy škol. Pořizování osvětlení do škol totiž není v kompetenci ministerstva školství, ale zřizovatelů,“ vysvětlila.

Podle výrobce světel ale školy uspoří. „Cena osvětlení je jen o něco málo vyšší, než je cena interaktivní tabule. A pokud jde o spotřebu energie, tak na pražském gymnáziu ušetřili patnáct procent z původní ceny,“ tvrdí technologický ředitel společnosti Sprectrasol, která prokognitivní světlo dodala, Hynek Medřický. Sám ředitel školy odhadl úsporu mezi deseti a patnácti procenty.

Takzvané prokognitivní osvětlení je podle odborníků velmi podobné přirozenému dennímu světlu – a to díky hojně zastoupené modré a azurové složce. Ta lidský organismus povzbuzuje k aktivitě.

„Naopak běžná svítidla v učebnách vyzařují světlo, ve kterém množství barevných složek chybí,“ popisuje Medřický. Jejich spektrum je navíc méně vyrovnané než u světla přirozeného. „To může mít negativní vliv nejenom na fyzický a studijní výkon žáků, ale také na funkci jejich imunitního systému nebo kvalitu spánku v noci,“ doplňuje Medřický.

Vliv světla na zdraví lidí se kromě škol zkoumá také ve zdravotnických zařízeních nebo domovech důchodců. Třeba loni v listopadu Deník informoval o tom, že se experti z Národního ústavu duševního zdraví snaží zmapovat, jak na spánek a náladu seniorů působí takzvané biodynamické osvětlení. Tedy takové, které napodobuje světelné prostředí v přírodě a jeho proměnlivost během dne a noci. Výsledky tohoto výzkumu by měly být podle středočeské radní Anety Heřmanové k dispozici na jaře.

► Celý článek | zdroj: Denik.cz